Volledig Hitma-assortiment
Hitma Dataregistratie

Binnenklimaat registreren en bewaken in musea en archieven

Voor optimale conservering van kunstwerken, historische objecten en documenten

Meer weten?

Ben jij verantwoordelijk voor de preventieve conservering van kunstwerken, historische objecten of belangrijke documenten?

Bij ongewenste ruimtecondities kunnen kunstwerken en documenten beschadigen, vervormen, scheuren, verkleuren of vervagen. Om te voorkomen dat belangrijke kunstwerken en documenten beschadigen of verloren gaan, is het essentieel om een gepast conserveringsbeleid te hebben. Luchtvochtigheid, temperatuur en lichtsterkte zijn een aantal belangrijke parameters om te meten en te regelen voor optimale conservatie van belangrijke schilderijen, kunstwerken, beelden en documenten.

Daarnaast draagt het meten, registreren en regelen van deze ruimtecondities bij aan een gezond en comfortabel binnenklimaat voor personeel en bezoekers. Door het (binnen)klimaat nauwkeurig te meten krijg je ook beter inzicht in de energie-efficiëntie van het gebouw en kun je het energieverbruik optimaliseren. Met de juiste dataregistratie oplossing wordt het monitoren en bewaken van ruimtes eenvoudig en efficiënt en heb je altijd en overal
inzicht in de (binnen)klimaatcondities.

Optimale conservatie en binnenklimaatbeheersing in musea en archieven

In musea, archieven, kerken en overige culturele instellingen bevinden zich belangrijke objecten en documenten. Om deze kunstwerken, historische objecten en belangrijke documenten in optimale conditie te houden, wordt geadviseerd het binnenklimaat te meten en te regelen.

Voor optimale conservatie is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de temperatuur altijd binnen de gewenste grenzen blijft. Ook is het noodzakelijk dat de luchtvochtigheid niet te hoog is, omdat dit vochtschade als gevolg kan hebben. Daarnaast dient de lichtsterkte gemeten te worden. Langdurige blootstelling aan teveel licht kan namelijk leiden tot verkleuring of vervaging van verf en inkt.

Wanneer deze ruimtecondities binnen de gewenste grenzen vallen, draagt dit ook bij aan een gezond en comfortabel binnenklimaat voor personeel en bezoekers. Naast de genoemde ruimtecondities zijn het CO2- en fijnstofgehalte van een ruimte belangrijke indicatoren voor de luchtkwaliteit. Ook dit zijn dus belangrijke ruimtecondities om te monitoren en te regelen.

Dataregistratie in musea

Dataregistratie oplossing voor musea, archieven en overige culturele instellingen

Met de juiste dataregistratie oplossing heb je altijd en overal inzicht in de (binnen)klimaatcondities van de ruimtes in je gebouw. Hierdoor wordt het optimaliseren van conservatie en het binnenklimaat eenvoudig en efficiënt, en hou je meer tijd over voor andere zaken.

Ons OnlineSensor-platform is een eenvoudig maar veelzijdig cloud-based dataregistratiesysteem dat zeer geschikt is om de (binnen)klimaatparameters in musea, archieven en andere culturele instellingen te monitoren en te regelen. Bekabelde of draadloze dataloggers met sensoren die gekoppeld zijn aan het cloud-based platform registreren de luchtvochtigheid, temperatuur, lichtsterkte, CO2 en fijnstof van de ruimtes in het gebouw. De bekabelde dataloggers sturen de real-time meetdata via een ethernetnetwerk naar het OnlineSensor-platform. Dit platform is door geregistreerde gebruikers vanaf iedere locatie bereikbaar, waardoor je overal en altijd inzicht hebt in de ruimtecondities van je gebouw. Bij overschrijding van ingestelde grenswaarden wordt een alarmmelding, via email of de OnlineSensor-app, verstuurd naar bepaalde gebruikers, zodat deze de nodige acties kunnen ondernemen.

Installatie en integratie

Het dataregistratiesysteem wordt in principe plug-and-play opgeleverd. De dataloggers kunnen in de desbetreffende ruimtes worden geïnstalleerd door deze van stroom of batterijen te voorzien. Na het plaatsen van de loggers hoeven alleen de grenswaarden per ruimte ingesteld te worden. Als je deze grenswaarden van tevoren bij ons kenbaar maakt, kan Hitma de sensoren voor levering al instellen, waardoor het plaatsen van de dataloggers nog de enige handeling is.

Je kunt kiezen voor dataloggers die gebruik maken van interne communicatiemogelijkheden, zoals wifi of ethernet, of voor loggers die gebruik maken van landelijke of wereldwijde netwerken als LORA, Sigfox of 4G. Afhankelijk van de locatie waar de dataloggers worden geplaatst kan worden gekozen om de data te versturen via een intern of extern netwerk.

Het OnlineSensor-platform is flexibel en schaalbaar. Het cloud-based platform, waaraan de dataloggers gekoppeld zijn, beschikt over een API. Door gebruik te maken van de API van het platform kunnen ontwikkelaars hun eigen applicaties maken en integreren met de functionaliteiten van het platform. Dit maakt het mogelijk voor ontwikkelaars om nuttige en complexe cloud-based oplossingen te creëren die voldoen aan de specifieke behoeften van de bedrijfsprocessen. Ook is het mogelijk om het aantal sensoren uit te breiden wanneer er bijvoorbeeld nieuwe ruimtes gemonitord moeten worden, maar ook wanneer er behoefte is aan dataregistratie op een andere locatie in de Benelux of daarbuiten.

OnlineSensor-platform

Het OnlineSensor cloud-based platform geeft eenvoudig inzicht in de data die door de gekoppelde dataloggers worden verstuurd. Het platform is te bereiken via een internetbrowser of via de OnlineSensor-app (iOS en Android), waardoor je altijd en overal toegang hebt tot de data. De overzichtelijke grafieken in het platform geven meetdata weer over de gekozen periode en laten zien of een meetwaarde binnen de ingestelde boven- en ondergrens valt. Het platform biedt de mogelijkheid om de grafieken eenvoudig om te zetten in uitgebreide rapportages. Deze rapportages geven inzicht in de performance van de luchtkwaliteit in de gemonitorde ruimtes. De meetdata en tabellen zijn ook te exporteren als Excel- of Pdf-bestand.

Het platform is gebruikersvriendelijk en voldoet aan alle regelgeving die de AVG met zich meebrengt. De meetdata wordt op meerdere locaties (redundant) opgeslagen in de cloud, waardoor de betrouwbaarheid en veiligheid van het systeem worden gewaarborgd. Omdat het een cloud-based platform betreft, hoeft de klant zich geen zorgen te maken over systeemupdates en -upgrades. Updates en upgrades op het gebied van beveiliging, functionaliteit, prestaties en compatibiliteit worden automatisch doorgevoerd zonder extra kosten of tijdsinspanning van de klant.

In het geval dat een meetwaarde een ingestelde grenswaarde overschrijdt, verstuurt het systeem een alarmmelding naar de ingestelde gebruikers. De ingestelde gebruikers kunnen dan de nodige actie ondernemen. De alarmmeldingen kunnen worden verstuurd via email, sms of pushnotificatie van de app. Je kunt ook een alarmvertraging instellen, waardoor de alarmering pas plaatsvindt wanneer de vertraging (instelbaar per minuut) is overschreden. Daarnaast kan een alarm worden gegenereerd wanneer de verbinding met een datalogger is weggevallen of de batterijen van een logger leeg zijn.

Onderhoud, storing en kosten

Bij aanschaf van het systeem komen alleen de kosten van de dataloggers kijken en er wordt een klein bedrag per sensor gerekend voor de inrichting van het dataregistratiesysteem en koppeling van alle sensoren. Voor het gebruik van het OnlineSensor-platform en de bijbehorende app wordt per sensor jaarlijks een bedrag gerekend. Het aantal gebruikers van het platform per klant is hierbij onbeperkt.

Updates van de software worden automatisch doorgevoerd en het platform brengt dan ook geen onderhoudskosten met zich mee. Indien een storing in de datacollectie plaatsvindt, bijvoorbeeld door stroomuitval of internetonderbreking, hoeven de gegevens, afhankelijk van het gekozen model, niet verloren te gaan. Er kan gekozen worden voor slimme dataloggers die ook een intern geheugen hebben. Bij bepaalde loggers zal als de netwerkverbinding wegvalt de meetgegevens op het apparaat worden bewaard. Zodra de netwerkverbinding hersteld is zal de logger de meetdata met de juiste tijdstempels versturen naar het OnlineSensor-platform.

Energieverbruik en duurzaamheid

Door 24/7 inzicht te hebben in het binnenklimaat wordt snel duidelijk waar overbodig wordt verwarmd of gekoeld. Hier kan op worden ingespeeld door radiatoren of airconditioning uit te zetten wanneer deze overbodig zijn. Ook kunnen de nauwkeurige real-time metingen bijdragen aan het beter inregelen van het gebouwbeheersysteem (GBS). Dit kan leiden tot veel besparing in het energieverbruik van het pand.

De gemiddelde levensduur van de sensoren die gekoppeld zijn aan het OnlineSensor-platform bedraagt 15 jaar. Het leveren van hoogwaardige apparatuur garandeert niet alleen betrouwbare en nauwkeurige real-time meetdata, maar zorgt er ook voor dat de levensduur van de apparatuur bovengemiddeld lang is. Op de hardware producten van ATAL, ons huismerk, geldt een garantie van drie jaar. Bij hardware van andere merken verschilt dit per leverancier.

Ondersteuning en training

Het OnlineSensor-platform is gebruiksvriendelijk en intuïtief in gebruik. Daarnaast komt het platform met een uitgebreide handleiding. Indien training van personeel in het gebruik van het platform nodig is, kan Hitma op maat gemaakte trainingen aanbieden die ervoor zorgen dat je optimaal gebruik kunt maken van het platform.

Daarnaast is onze professionele customer support afdeling tijdens werkdagen beschikbaar om alle nodige ondersteuning te bieden bij het gebruik van het OnlineSensor-platform en de gekoppelde apparaten. Bij Hitma geloven wij in service op maat, zodat aan alle wensen van de klant wordt voldaan. Een servicecontract, voor bijvoorbeeld kalibratie over preventief onderhoud van de dataloggers, kan in overleg met de klant op maat worden opgesteld. Sensoren kunnen dan bijvoorbeeld gekalibreerd of gejusteerd worden, zodat deze zo nauwkeurig mogelijk meten. Dit wordt vastgelegd in een zogenaamd kalibratiecertificaat.

Onze oplossingen zijn dus op maat, en onze collega's ondersteunen je te alle tijde in het vinden van de juiste oplossing. Onze specialisten staan altijd klaar om je te voorzien van advies op maat. 

Meer weten over dataregistratie-oplossingen voor musea?

Ik, Ronald Stuvel (Dataregistratiespecialist), help je graag verder. Stel je vraag via het onderstaande formulier. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op. Liever direct contact? Bel mij dan op 0299-630612 of mail mij.